یاران امام زمان(ع) چه كسانی هستند؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک
ابتدا ما را با عنوان یامهدی ادرکنی و آدرس aqeil2yamehdi.ir لینک نمایی
د سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته .
در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نظر شما از سایت یا مهدی ادرکنی را مطرح کنید؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 162
بازدید کل : 23775
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

............ ............

نام و نام خانوادگي
شماره تلفن
مبلغ به تومان
............ ............ ............ ............ ............ ............

باعرض سلام وادب

بینندگان محترم این محصول ما به عنوان سرمایه گزاری برای این سایت

برای حمایت ازما این محصول را بخرید.

این برنامه شامل 

تاریخ ولادت امام

علائم ظهور

...

....

.....وغیره

 

باتشکر

3,000 تومان


می توان گفت: چون یاران اولیه حضرت سیصد و سیزده نفرند، بعدا شكل حكومت حضرت هم به صورت سیصدوسیزده ولایت می باشد و این افراد حاكمان زمین هستند، وقتی حضرت یكی از آنها را برای حكومت به جایی می فرستد هرگاه یكی از آنها بخواهد، امام را می بیند و با او حرف می زند،«حكام الارض لمایرسل احدهم یقول له مهمااشكل علیك حكم فانظر فی كفك »امام می فرماید: «اگر امری را نفهمیدی و نتوانستی قضاوت كنی به كف دستت نگاه كن حكمش را می بینی.»

 فرق اصحاب و انصار

البته میان اصحاب وانصار آن حضرت، فرق است، اصحاب مدیران و پرچم داران نهضت هستند كه دارای آگاهی و لیاقت و صلاحیت لازم، برای فرماندهی نیروهای طرفدار حق می باشند، ولی انصار، همه مردم پاكباخته و شایسته ای هستند كه به لشكر حضرت می پیوندند و روز به روز برتعدادشان افزوده می گردد.

ب) یاران، از چه كشورهایی هستند؟

یاران خاص حضرت از كشورهای مختلف، نظیر ایران، عراق، سوریه، فلسطین، افغانستان، حجاز، یمن، فرانسه، پاكستان، ارمنستان، ازبكستان، تاجیكستان، لبنان، هندوستان، بحرین، اتیوپی و ... می باشند، چون انقلاب حضرت مهدی، جهانی است، یاران وی نیز، از همه جهان هستند.

ج) یاران حضرت، از چه شهرهایی هستند؟

اصبغ بن بناته از یاران صدیق حضرت امیر (ع) : می گوید:«امیرالمومنین (ع) ضمن ایراد خطبه ای، به ذكر مهدی و یاران او پرداخت، ابوخالد حلبی عرض كرد: یاامیرالمومنین! مهدی را برای ما توصیف كن! حضرت علی (ع) فرمود: آگاه باشید! او شبیه ترین مردم از نظر صورت و سیرت به رسول خدا است.

آیا می خواهید شما را بر آنها و تعدادشان آگاه كنم؟ عرض كردم: بله یاامیرالمومنین حضرت فرمود: از پیامبر خدا شنیدم كه فرمود:اولین آنها از بصره و آخرین آنها از یمامه است.

و علی) ع) شروع كرد به شمردن یاران مهدی و فرمود: از بصره دو نفر، از اصفهان چهار نفر، از قم ده نفر، از زوراء ( تهران) ده نفر، از اهواز، آمل، دامغان، ساوه ، بروجرد، مراغه، خوی، كازرون، اردبیل و ابهر، هركدام یك نفر، از سلماس و همدان و شیراز و واسط وآبادان و حلب، هركدام سه نفر و...» (الملاحم و الفتن،ص ۱۵۰ ۱۴۵)

 تعداد انصار حضرت، دوازده هزار تن می باشد

پس از چند روز توقف در مكه، عده یاران حضرت از مرز دوازده هزار تن تجاوز می كند و پس از وقوع معجزه فرو رفتن دشمنان در زمین، حضرت همراه با سپاه خود، به سوی مدینه حركت كند. امیرالمومنین (ع) فرمود:« مهدی با لشكری دوازده هزار نفری یا پانزده هزار نفری، از مكه حركت می كند و در دل دشمنان، ترس و وحشت می اندازد وهیچ دشمنی با آنها روبه رو نمی شود، مگر این كه به یاری خدا نابود می شود، شعار آنها، بمیران بمیران است، در راه خدا، از هیچ ملامتی هراس ندارد.»

 

 

 

 

1- هنگامی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در مورد آیه ی 54 سوره مائده سؤال کردند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دست خود را بر شانه ی سلمان فارسی نهاد و فرمود: «منظور از این یاران ، هموطنان این شخص هستند».
سپس فرمود: «لَوْ کانَ الدَّینُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیّا لِتَناوَلَهُ رجالٌ مِنْ اَبْناء الْفارْسِ »
اگر دین به ستاره ی ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد ، مردانی از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت («نورالثقلین»، ج 1، ص 642)
2-امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اتّقِ العرب فإنّ لهم خبر سوء ، أما أنّه لم‏یخرج مع القآئم منهم واحد»؛ «از عرب بپرهیز، زیرا براى آنها خبر ناگوارى است. آگاه باش كه هیچ كس از عرب با قائم خروج نخواهد كرد.» (بحارالأنوار، ج 52، ص 333)
3- أَیْنَ ما تَکونوا یَأتِ بِکُمُ اللهُ جَمیعاً (بقره/148) «هر کجا که باشید خداوند شما را حاضر می کند»
امام باقر علیه السّلام در تفسیر آیه فرمود: «منظور یاران قائم هستند که 313 نفرند ، به خدا سوگند منظور از امّت معدوده (که در آیه 8، سوره هود آمده) آنها هستند ، به خدا سوگند در یک ساعت همگی جمع می شوند همچون پاره های ابر پائیزی که بر اثر باد جمع و متراکم می گردد.» («نور الثّقلین»، ج 1، ص 139، «بحارالانوار»، ج 52، ص 342)
4- طبق بعضی از روایات 313 نفر از یاران مخصوص حضرت مهدی (علیه السلام) از عجم هستند. («اثباة الهداة»، ج 7، ص 92)
«اعاجم» یعنی غیر عربها ، چنانکه هم اکنون نیز ما نشانه هایش را در ایران ، افغانستان و پاکستان و ... می بینیم ، امام زمان (علیه السلام) یاران بسیار مقاوم و خستگی ناپذیر و مخلص در این کشورهای عجمی دارد. همین افراد می توانند هسته ی مرکزی ارتش نیرومند امام عصر علیه السلام را در کشور های عجمی تشکیل دهند و سپس به توسعه ی آن اقدام جدّی کنند. («حضرت مهدی، فروغ...»، ص 241)
5- «قالَ لَو أنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أوْ آوِی إلی رُکْنٍ شَدیدٍ (هود/80)
گفت: (افسوس) ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تکیه گاه و پشتیبان محکمی در اختیار من بود (آنگاه می دانستم که به شما پست فطرتان چه کنم)
امام صادق علیه السّلام فرمود: منظور از «قوّه» همان قائم (علیه السلام) است و منظور از «رکن شدید» (پشتیبان محکم) 313 نفر از یارانش هستند. («اثباة الهداة»، ج 7، ص 100)
6- در روایتى امام جواد (علیه السلام) به عبدالعظیم حسنى (علیه السلام) فرمود: «...وهنگامى كه براى او این تعداد «313 نفر» از اهل اخلاص جمع شد خداوند امر او را ظاهر خواهد كرد...». ( كمال الدین، ج 2 ص 377)
7- سید بن طاووس در حدیثى از امام على (علیه السلام) درباره اصحاب امام زمان (علیه السلام) نقل مى‏كند كه فرمود: «آنها 313 نفرند به عدد اصحاب بدر ...». (التشریف بالمنن، ص294-288)
8- از جمله آن روایات اینكه شیخ طوسى به سندش از جابر جعفى از امام باقر (علیه السلام) نقل كرده كه فرمود: «یبایع القآئم بین الركن والمقام ثلاثمائة و نیّف عدّة أهل بدر... »؛ «بین ركن و مقام سیصد واندى به عدد اهل بدر با قائم بیعت خواهند كرد...»(الغیبة، طوسى، ص 284 ؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 334)
9- در تفسیر آیه {وَلَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ العَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ} از امام باقر و امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: «همانا امت معدوده 313 نفر از اصحاب مهدى در آخرالزمان است همانند عدد اهل بدر ، كه در یك ساعت اجتماع مى‏كنند...». (ینابیع الموده، ص 509)
10- امام باقر علیه السلام فرموده است: «خداوند برای حضرت قائم (علیه السلام) – از دورترین شهرها، به تعداد جنگاوران جنگ بدر، 313 مرد را جمع می کند». (اعلام الوری، ص 310)
11- هنگام ظهور، نخستین کسانی که پس از جبرئیل امین با امام قائم (علیه السلام) بیعت می کنند، همین 313 نفرند. («حضرت مهدی (علیه السلام) ، فروغ...»، ص 223)
12- این افراد در روایات شبیه به 313 نفر مسلمانان شجاع و سلحشوری شده اند که در جنگ بدر، نخستین شکست بزرگ را بر کفّار و دشمنان اسلام وارد آورند. به علاوه، اینان پرچمداران روی زمین، و حاکمان خدا بر مردم در سراسر زمین می باشد. (همان مدرک. ص 224)
13- در روایات به وفور نامی از یک گروه 313 نفری به میان آمده است که این افراد از نژاد «عجم» هستند و برخی از آنها بدون وعده ی قبلی در مکّه به حضور امام قائم (علیه السلام) شرفیاب می گردند. («اثباة الهداة»، ج 7،ص92)
14- ثم اذا قام تجتمع اليه اصحابه على عدّة اهل بدر و اصحاب طالوت و هم ثلثمأة و ثلاثة عشر رجلا، كلّهم ليوث قد خرجوا من غاباتهم مثل زبر الحديد لو انّهم همّوا بازالة الجبال الرّواسى لازالوها عن مواضعها فهم الذين وحّدوا اللّه به حق توحيده ، لهم بالليل اصوات كاصوات الثواكل خوفا من خشية اللّه تعالى ، قوّام الليل ، صوّام النهار ، و كانّما ربّاهم أبٌ واحدةٌ قلوبهم مجتمعة بالمحبة و النصيحة..( (نوائب الدّهور فى علائم الظهور ، ج 2ص 114ط)
... چون قيام كند جمع مى‏شوند به سوى او يارانش كه به شماره اصحاب بدر و اصحاب طالوتند و ايشان سيصد و سيزده نفرند. همه آنها شيرانى هستند كه از كمينگاه‏هاى خود بيرون آيند مانند پاره‏هاى آهن ، اگر ايشان اراده كنند كه كوه‏هاى سخت را از جا بِكَنند هر آينه آنها را از جاهاى خود مى‏كَنند. پس ايشانند كسانى كه خدا را به وسيله مهدى بيگانگى پرستش مى‏كنند. براى ايشان در شبها، صداهايى مانند صداهاى زنهاى جوان مرده از ترس خدا است نماز گذارندگانند در شبها و روزه دارانند در روز ، گويا يك پدر و يك مادر آنها را تربيت كرده‏اند. دلهاشان در دوستى كردن به همديگر و پند دادن به يكديگر با هم جمع و يكى است .

 

اوصاف ياران امام زمان در قرآن

توحيد خالص:غير از خدا کسي را نمي شناسند و براي خدا بندگي مي کنند)فرقان /68).پيامبر فرمودند:بهترين ايمان به خدا، اين است که يقين بداني هرکجا باشي ،خدا با توست.
يقين تزلزل ناپذير:شک و دودلي در دل ياران حضرت راه ندارد (حجرات /15)
عاشق خدا هستند (مائده /54)
انفاق مي کنند با وجودي که خودشان نياز دارند.
اطاعت محض (توبه /71)،در کلامي امام صادق (عليه السلام)مي فرمايند:«ايمان اين است که از خدا اطاعت شود و معصيت خدا صورت نگيرد.»
در خوف و رجا هستند؛ از يک سو اميد به رحمت خدا دارند و از سوي ديگر احساس قصور مي کند. ياران امام زمان خوف عاقلانه و عاشقانه نسبت به خدا دارند(انفال /2) در معارف ديني و اخلاقي 3 نوع ترس مطرح مي شود، جبن، ترسي که به واسطه بي عقلي و بزدلي صورت مي گيرد. خوف :ترسي عاقلانه که به واسطه عقل و درايت است.خشيت :ترس عاشقانه، در سوره بقره آيه 218مي خوانيم: «مومنان کساني هستند که ايمان ثابت،هجرت از وطن،جهاد در راه خدا و اميد به رحمت خدا دارند.» حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند: «اهل دين علاماتي دارند، وقتي شب فرا مي رسد، چهره اش را بستر زمين قرار مي دهد...(يعني با اشک ريختن و خلوت کردن با خدا)». چنين کساني چون همه سرمايه شان خدا و بندگي خداست ، از فقر نمي ترسند(ترس در وجودشان معني ندارد، دنيا برايشان ارزش ندارد).
بسيار ذاکر خدا هستند، لحظه اي قرار ندارند و دائماً در ذکر خدا هستند.کساني که از ياد خدا غافل باشند ،زندگي پرمشقتي دارند (طه/124)
روحيه شکرگزاري دارند(ابراهيم /7)
عبادت عاشقانه :يعني غوطه ور شدن در عبادت با حضور قلب (سجده /15و16)
روحيه توکل:يعني خدا را وکيل در کارها قرار مي دهند (انفال/2)
رضاي در راه خدا:رضا از توکل بالاتر است ، زيرا راضي هستند به آنچه خدا مي داند.
اهل تسليم هستند:تسليم از رضا بالاتر است،چون ديگر منيت وجود ندارد،تسليم درگاه خدا هستند و صبورند(احزاب/36)




:: موضوعات مرتبط: امام مهدی(ع) , ,
:: برچسب‌ها: یاران صاحب العصر والرزمان , عج ,
:: بازدید از این مطلب : 964
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : عقیل سواری
ت : دو شنبه 11 / 11 / 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');